السبت، 20 يونيو 2009

حملة جديدة أدعوكم للمشاركة

السلام عليكم ورحمة الله ، أدخل في الموضوع علطول.

لو حبيا نعمل مقارنة بين المنتديات والمدونات، هنلاقي ان المنتديات تفضل المدونات في حاجات قوية جدا .

منها

- اعداد القارئين للموضوع كثيرا مايزيد وخاصة إن كان المنتدى يزوره أعداد كبيره.

- وكذلك قدم المواضيع في المنتديات قد تفتح للنقاش رغم مرور أعوام أما معظم المدونات ينسى أرشيفها.

- ويزيد على ذلك كون المنتديات تقبل اضافة مواضيع متعددة في اليوم الواحد بخلاف المدونة التى تحتاج لوقت حتى يقرأ زملائك الموضوع.

بصراحة المنتديات ليا فوائد عظيمة جداً ودول اللى خطروا على بالى ومش عايز أستطرد في الفوائد.

أنا كنت سمعت ناس من حبايبنا بيفكروا يقفلوا منتدى شرقاوي وقول أحدهم عليه "غرزة" وكان لي رأي في احدى الأيام أن مايحدث على ساحة شرقاوي من مخالفات للشرع تمنعنا من أن ندعوا إليه او فقط نعلن عنه في مدرجاتنا؛ "فلا يجوز أن ندعوا لباطل".

أنا أول لما دخلت اعدادي عرفت شرقاوي وشاركت في المنتدى بصورة كويسة وكنت أشارك بإسم "وا اسلاماه" واتعرفت على ناس أكبر مني من خلال المنتدى وكانت ناس كويسة جداً.

كنت باحترم أرائهم وكنا بنفتح مواضيع نقاشية في قضايا مهمة يحتاجها كثييييير من أبناء الدعوة ووصلني كثير من المفاهيم عن طريق هذا المنتدى.

أنا اعرف ناس دلوقتي من كبار المدونين ومنهم في الصحافة العالمية كانت بدايتهم "مراسل تحت التمرين" في شرقاوي أون لاين، ولعلكم تعرفونهم جيداً بس انا مش عايز أذكر أسماء.

مر شرقاوي اللى معظمنا خرجنا منه بفترات اختراق وفترات تغيير قواعد بيانات وفترات أفقدته أعضاؤه اللى هوا في الأساس معمول عشانهم، ودخل عليه ناس كتير مبقاش هدفهم إلا التعارف على الجنس الأخر وفتح حوارات وشات وشوفت بعيني في احدى مواضيع الكليات رسائل غرامية يتبادلها أولاد مع بنات في صورة شات.

بجد أنا نفسي منتدى شرقاوي يرجع زي زمان ومش هيرجع إلا لما ناخد بإيدين بعض ونشارك في المنتدى بفاعلية مع بعض.

للأسف دلوقتي ممكن تحط موضوع هادف وقل من يقرأه بخلاف موضوع هايف يقرأه الكثير ويتفاعلون معه، وانا مبقولش ان كل أعضاء شرقاوي اليوم وحشين لا طبعا بس شرقاوي اليوم لا يمثل الواجهة المشرفة لأصحابه ولم يعد ممثل لأبناء الدعوة بالجامعة .

طبعاً مش عايزين نعلق الشماعة على الإدارة لأن الإدارة دورها رقابي أكثر أما المشاركات وصبغ المنتدى بالصبغة الإسلامية ده دورنا احنا وربنا هيحاسبنا عليه.

أسف انى طولت عليكم لكن في الأخر انا أقترح تكوين رابطة قوية لها اسم وشعار وأهداف واجتماعات دورية على الإنترنت تتابع جيداً المنتدى وتشارك بجدية.

انا بجد مستعد وزي ماقولت مش عايز أكون لوحدي ، ياترى مين ممكن يكون معايا؟، ومن عنده اقتاح أفضل؟ ، ومين شايف ان الموضوع من اساسه ملوش لازمة؟ ..... منتظر تعليقاتكم.

16 Comments:

حفيدة البنا said...

السلام عليكم
انا لسه مقرأتش الموضوع بس جميله اوى الخطبه اللى شغاله جزاكم الله خيرا
هقرأ الموضوع إن شاء الله
السلام عليكم

تلميذة سلمان الفارسى said...

تكوين رابطة قوية لها اسم وشعار وأهداف واجتماعات دورية على الإنترنت تتابع جيداً المنتدى وتشارك بجدية.
جميله أوى الفكره
ممكن حضرتك تحط تصور ليها وتعرضه على المدونه؟

وان شاء الله يكون دعوه قويه للمشاركه فى منتدى شرقاوى

آلاء محى said...

فكرة حضرتك رااائعة

لان المنتدى فعلا محتاج يرجع تانى

شرقــــــــاوى

له مكانة خاصة عندى

واسأل الله ان يعينا على الاصلاح والتغيير به

ليرجع كما كان من قبل

يمثل شباب مسلم ملتزم صح

جزاكم الله خيرا على فكرة حضرتك

وان شاء الله مشاركة

محمد الشوادفي said...

الأخت حفيدة البنا ....

جزى الله خيرا دكتورنا راغب السرجاني ، محاضراته قيمة جدا وموقعه www.islamstory.com

موقع مميز جدا أنصح الجميع بمتابعته

وننتظر مشاركة حضرتك بالموضوع.

محمد الشوادفي said...

الأخت تلميذة سلمان الفارسي.

انا كنت ممكن أضع تصور كامل بس انا تقريبا ذكرت الهدف الرئيسي ، ووضع الخطة النهائية دي اتمنى يضعها أفراد الرابطه أو الحملة لأن هما اللى هينفذوا.

محمد الشوادفي said...

الأخت ألاء محيي جزاكم الله خير على الاستجابة.

بس وسط منتدى فيه تكتلات وتحزبات عايزين عدد أكبر.

ياريت حضرتك تحطي موضوع على مدونتك بيه أو حتى رابط للصفحة دي عشان نشوف مين كمان ناوي يشارك.

الموضوع سيظل مفتوحا للمشاركات والأراء وسأضع له لينك خارجي وسأجري اتصالات بزملائي خارج اطار المدونات ... وأعاننا الله وإياكم لما فيه خير .

عمار ياسر said...

معك ان شاء الله

محمد الشوادفي said...

بشمهندس عمار ياسر جزاكم الله خيرا

كده العدد تلاتة وان شاء الله إلى الأمام


وانا تعديت صلاحياتي وعملت لوجو ووضعته مؤقتا على المدونة عبال لما نجتمع أول اجتماع ونشوف مين معانا مصمم كويس

ممكن لو حد يضعه على مدونته أو يعمل موضوع جديد وربنا معانا...

محمد الشوادفي said...


الاخت تلميذه سلمان حضرتك معانا ?

محمد أشرف مرحلي said...

والله جزاكم الله خيرا يا أخ محمد موضوع متميز وفعلا احنما محتاجين الحملة دي لأن فعلا المنتدى بتاعنا بقى حالاه مزري جدا وبإذن الله يوصل شرقاوي للصورة المثالية اللي كلنا نفسنا فيها .. أنا معاك يا افندم

محمد الشوادفي said...

صقراوي ,,,, نسعد بوجودك معنا :)

اسد الله said...

Avec vous

محمد الشوادفي said...

جزاكم الله خيرا يا أسد الله

بس انت مين ؟؟؟

ممكن لو مش عيز تعرف نفسك تراسلني على الميل

amr_ammar6@yaho.com

محمد أشرف said...

وأنا كمان معاك يا شوادفي بس ياريت نبدأ وبإذن الله مدونتي الجديدة جيل العزة معاك

لؤلؤة مسلمة said...

جزاكم الله خيرا أخانا الفاضل على الفكرة

للأسف كتير مننا مش فاهم المنتدى ليه أنشئ وحتى اللى فاهمين بيتجاهلوا الموضوع

المنتدى لم ينشأ لنا نحن الملتزمين لنتحاور مع بعضنا البعض أو نتشاور

ولكن كان الهدف من إنشائه هو جذب أكبر عدد من غير الملتزمين ومن ثم توجيههم ودعوتهم ,,

دخولنا المنتدى كان لسبب دعوى مش علشان المنتدى مش مهم أو موضوعاته مش عادت عجبانى او او ,,

علشان كده احنا مش عايزين الناس اللى فى المنتدى (الغير ملتزمين مثلا) يمشوا

بالعكس عايزينهم يفضلوا وعايزين نشاركهم وبقوة ,,عايزين نحاول نغير فيهم وده على فكرة كان واضح جدا زمان وانا أعرف أكتر من أخت التزموا بسبب المنتدى وعارفة انا بأقول ايه

عايزين كل واحد يبقى على المنتدى (أخ إلكترونى)

وكل واحدة تبقى (أخت إلكترونية)...وتانى دخولنا المنتدى مش كان لمجرد الإستفادة والحوار مع طبقة الملتزمين لكن كان هدفه إفادة وهدف دعوى بشكل خااااص علشان كده نحن بالإنتظار....بإنتظار عودتكم إلى المنتدى من جديد

بإنتظار حملتكم ومشاركتكم

وجزاكم الله خيرا

محمد الشوادفي said...

جزاكم الله خيراً